Powiększenia
Doskonałej jakości pigmenty, system zarządzania barwa nasze umiejętności w edycji zdjęć sprawiają,że każdy wydrukowany plik wygląda perfekcyjnie. Różnorodność powierzchni materiałów przeznaczonych do druku zaspakajają potrzeby nawet najbardziej wymagających klientów.
Zdjęcia w dużym formacie
Wśród wielkiej ilości zrobionych zdjęć każdy fotografujący znajdzie niezwykle cenne. Zachwycające tematyką, poruszające serce lub ważne z zupełnie innych sobie tylko znanych powodów. Jednym słowem takie do którego warto wracać, często oglądać albo pokazać innym. Nic bardziej nie podkreśli wyjątkowości zdjęcia jak zaprezentowanie w dużym formacie. Umożliwi odkrycie interesujących szczegółow i zbliży oglądającego do sposobu widzenia świata fotografa. Zdjęcie w dużym formacie pozwola na ocenę technicznych możliwości aparatu i użytej optyki, wydobędzie piękno ale trzeba pamiętać że także bezlitośnie obnaży wszystkie niedoskonałości.
Typowe formaty powiększeń
Duży format dla każdego
W obecnej chwili praktycznie każdy współczesny aparat fotograficzny (także smartphon) umożliwia zrobienie powiększenia w formacie co najmniej 50x70 i większych. Już z matrycy zawierającej 6 mln pikseli można osiągnąć praktycznie wydruk w formacie 100cm x 70cm przy rozdzielczości w druku 72pikseli/cal. Czy uzyskamy przy tak małej rozdzielczości zadowalającą jakość druku? Mają na to wpływ jakość optyki w aparacie, pliku (np. stopnia skompresowania Jpega), tematyka zdjęcia i wrażliwość oka oglądającego. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, wszystko zależy od złożenia wymienionych czynników. Dodatkowo możemy poprawić jakość wydruku umiejętną edycją. W razie wątpliwości najlepiej ocenić jakość na wydrukach próbnych które bardzo chętnie wykonujemy i pokazujemy naszym klientom.
Collage ze zdjęć
Jeżeli mamy bardzo dużo interesujących zdjęć albo pliki o zbyt małej rodzielczości aby można było wydrukować jedno duże, ciekawym rozwiązaniem jest zrobienie collage'u. Mozaika ze zdjęć może być doskonałą dekoracją wnętrz lub wspaniałym prezentem. Ułożone chronologicznie, ozdobione komentarzem przypomną dawne zdarzenia. Korzystając z naszych umiejętności i doświadczenia można zlecić zrobienie takiego montażu nam. Istnieje możliwość pracy razem z operatorem. Takie rozwiązannie w trudniejszych pracach skraca czas wykonania usługi i powoduje że końcowy efekt jest zgodny z oczekiwaniem. Oczywiście każdy może zrobić taki colllage sam a nam zlecić tylko wydrukowanie i oprawienie.
Wydruki próbne i edycja zdjęć czyli przygotowanie plików do druku.
Zdjęcia z wszystkich rodzajów aparatów cyfrowych , popularne JPEGi, „wychodząc” bezpośrednio z karty pamięci przygotowane są do oglądania na ekranach monitorów. Drukowane na papierach muszą zostać poddane m. in. procesowi wyostrzenia. Odbijane na papierach światłoczułych w popularnych minilabach są przetwarzane wg algorytmów w oprogramowaniu maszyn. Jak wygląda takie przystosowanie pliku do druku w minilabie można zobaczyć na przykładzie skanu z negatywu odbitego na maszynie cyfrowej. Jest bardzo kontrastowy i wyostrzony. Duża część klientów nie wie o takich niuansach i bardzo dobrze. Liczy się efekt końcowy, resztę można zostawić nam.
Nieco więcej kłopotów sprawia przygotowanie plików do druku dużych powiększeń. Trudność polega na większej ilości zmiennych ( rodzaj papieru, wielkość pliku, powiększenia czy tematyka zdjęcia) i doboru optymalnej metody wyostrzania i edycji. Najlepszą i jedyną metodą dobrania najlepszych parametrów jest zrobienie wydruków próbnych i na tej podstawie uzyskania najlepszych wydruków. Jeżeli nie chcemy się zagłębiąć w tajniki druku można śmiało i bez obaw powieżyć ten problem nam. Wszystkim którzy chcą uzyskać idealne powiększenie jednocześnie mieć do końca wpływ na ostateczny wynik umożliwiamy również zrobienie wydruków próbnych i jeżeli zajdzie taka potrzeba dokonania na miejscu korekty. Podobnie wydruki próbne będą pomocne w ocenie czy rozdzielczość drukowanych plików gwarantuje dobrą jakość. Nie zawsze jest możliwe uzyskanie z pliku optymalnego 360 dpi do druku. ( Jest to natywna rozdzielczość drukarki). Zdarza się, że mamy małe pliki lub ich wielkość została zmniejszona przez kadrowanie a zależy nam na powiększeniu. Z naszego doświadczenia wynika, że można uzyskać całkiem przyzwoitą jakość jeżeli rozdzielczość pliku przeznaczonego do druku będzie nie mniejsza niż 72 dpi. Wiele zależy od tematyki zdjęcia a także od wielkości powiększenia. Zalecałbym o ile to możliwe także unikanie interpolacji. Lepiej zamiast sztucznie zwiększać wielkość pliku skorzystać z narzędzi poprawiające druk zawartych w sterowniku drukarki.
Jak samemu przygotować pliki do druku
Pierwszym krokiem powinno być przygotowanie narzędzia do obróbki plików czyli skalibrowanie własnego monitora. W inetrnecie można znaleźć wiele samouczków lecz my preferujemy i polecamy kalibrację urządzeniami specjalnie do tego przeznaczonymi. Można skorzystać z takiej usługi w naszym laboratorium lub wypożyczyć kalibrator i samodzielnie dokonać kalibracji w domu. Do obróbki plików przeznaczonych do druku ustawić temperaturę barwową na 5500 K , współczynnik gamma 2,2 a jasność ekranu między 100 – 120 cd/m.kw.
Najlepszą jakość druku zapewniają pliki zapisane w przestrzeni barwnej Adobe RGB, dlatego warto fotografując zapisać pliki w formacie RAW i później wyeksportować do pożądanej przestrzeni. Jeżeli mamy już pliki zapisane w przestrzeni sRGB (przestrzeń powszechnie stosowana w internecie i minilabach fotograficznych) to odradzamy konwertownie do przestrzeni Adobe RGB. Nie poszerzy to przestrzeni kolorystycznej a może wpłynąć negatywnie na wierność barw w stosunku do oryginału.
Pliki przeznaczone do druku najlepiej zapisywać w formacie TIFF lub najmniej skompresowanym JPEG-u. Ustawiając parametry druku 1 : 1 w rozdzielczości 360 dpi (jest to rozdzielczość natywna drukarki). Nie należy konwertować plików JPEG do formatu TIFF, nie poprawi to w żaden sposób jakości w druku a zwiększy jedynie wagę pliku. Jeżeli wielkość pliku uniemożliwia uzyskanie przy zadanym rozmiarze druku rozdzielczości 360dpi można interpolować plik do większych rozmiarów ale raczej w ostateczności.
Końcowym bardzo ważnym elementem przygotowania pliku do druku po nadaniu ostatecznego wymiaru jest jego wyostrzenie.Trzeba pamiętać, że im większe powiększenie tym wielkość wyostrzenia powinna być większa. Podobnie papiery o powierzchniach mniej kontrastowych, matowych wymagają większego wostrzenia niż papiery kontrastowe i błyszczące. Stopień wyostrzenia zależy także od tematyki zdjęcia. Inaczej należy wyostrzyć np. zdjęcie pejzarzu niż portret. Stopień wyostrzenia należy kontrolować zwiększając podgląd do 100%, możemy wtedy właściwie ocenić to co znajdziemy na wydruku. Jeżeli oglądając przetworzone pliki nie jesteśmy w stanie ocenić czy plik został właściwie przygotowany do druku zawsze można zlecić wykonanie wydruków próbnych o czym była już mowa.
Początek kalibracji monitora. Nałożenie na ekran przyrządu pomiarowego i1Pro firmy X-rite
Technologia
Duże formaty drukujemy przy pomocy drukarek pigmentowych marki Epson. Spośród wielu zalet drukarek skonstruowanej przez firme Epson warto wymienić te najważniejsze stanowiąceo jakości wydruków:
Ultra drobne krople nakładanego pigmentu o wielkości ok 3,5 pikolitrów i zastosowanie zmiennej wielkości kropli w druku. Daje to możliwość bardzo dokładnego odwzorowania szczegółów przy idealnych wręcz przejściach tonalnych. Dziesięć oryginalnych tuszy Ultrachrom K3 (tylko takie stosujemy w druku), siedem barwnych zapewnia niespotykaną dotychczas rozpiętość drukowanych kolorów a trzy rodzaje czarnego pigmentu umożliwiają osiągnięcie większej liczby gradacji najjaśniejszych punktów obrazu, szczegółow w cieniach i gęstych czerni.
Zredukowany metameryzm, co znaczy że kolorystyka wydruków praktycznie nie zależy odoświetlenia w jakim wydruk oglądamy. Choć ma tajemniczą nazwę to ze zjawiskiem matameryzmu spotkał się prawie każdy. Zdarza się, że kolor zakupionej garderoby, tapety czy glazury wygląda zupełnie inaczej w naszym domu niż w oświetlonym salonie. Jak dobrać prawidłowo kolor zasłon do mebli lub odwrotnie jeżeli występuje zjawisko metameryzmu? Trudna sprawa. Z naszymi wydrukami nie mamy tego problemu. W każdym
oświetleniu wyglądają tak samo, po prostu doskonale.
Komplet dziesięciu pigmentów HDR o rozszerzonym gamucie barwnym do drukarki Epson Stylus 9900
Trwałość wydruków
Jakość wydruków uzyskiwanych przy pomocy pigmentów Ultrachrom HDR idzie w parze z trwałością. W zależności od zastosowanego podłoża, czyli mówiąc prosto materiału na którym drukujemy trwałość wydruku waha się od minimum 40 lat do ponad 100. Zatem prędzej znudzi nam się wydruk powieszony na ścianie czy przyklejona fototapeta niż wyblaknie i straci kolor. Wydruki schowane do tradycyjnego albumu lub ujęte w formie porfolio czy fotoalbumu mają szanse oglądać w stanie nienaruszonym nasze wnuki.
Szczegółowe informacje na temat trwałości wydruków można znaleźć na stronie internetowej niezależnej amerykańskiej firmy Wilhelm Imaging Research, Inc. zajmującą się prowadzeniem badań stabilności i zachowania tradycyjnych i cyfrowych, kolorowych fotografii i filmów.
Opracowanie firmy Wilhelm Imaging Research dotyczące drukarek z których korzystamy udostępniamy w laboratorium.
Rodzaje podłoży czyli na czym drukujemy
Pigmenty Ultrachrom K3 HDR umożliwiają druk w jakości fotograficznej na różnych podłożach . Różnorodność materiałów daje nam możliwość dopasowania podłoża do tematyki zdjęcia jak również do sposobu prezentacji i oprawy.
Papier fotograficzny w 30-to metrowym nawoju gotowy do założenia do drukarki Epson 9900.
Papier dostarczany jest w ciasno zwiniętych rolach. Elastyczna struktura papieru umożliwia ekonomiczny transport i przechowywanie.
Zadrukowany papier można bez szkody dla jakości ponownie zwinąć w celach transportowych.
Papier foto o powierzchni perłowej265g
Standardowy mikroporowy papier fotograficzny o powierzchni perłowej. Posiada takie same właściwości mechaniczne jak papier błyszczący i podobne przeznaczenie. Idealny do druku fotografii i grafiki. Perłowa powierzchnia poprzez rozpraszanie padającego światła delikatnie zmniejsza wrażenie kontrastowości i nasycenia barw, w zamian nie dopuszcza do powstawania odblasków z powodu ostrego, nierównomiernego oświetlenia i zapewnia komfort oczom oglądającego wydruki. Do podziwiania zdjęć wydrukowanych na papierze z powierzchnią perłową nie jest potrzebne specjalne oświetlenie ani szukanie kąta pod którym możemy patrzeć aby nie być narażonym na bliki i lśnienie powierzchni.
Papier foto o powierzchi błyszczącej 265g
Standartowy papier nanoporowy o powierzchni błyszczącej. Doskonały do druku fotografii, reprodukcji oraz wszelkiego rodzaju grafiki. Błyszcząca powierzchnia zwiększa wrażenie nasycenia barw i podkreśla kontrast. Polecany szczególnie do prac w którym kolor gra decydującą rolę. Najlepszy efekt otrzymamy eksponując wydruki w umiarkowanym i rozproszonym oświetleniu. Duża gramatura i elastyczność papieru ułatwia oprawę i zapobiega uszkodzeniom mechanicznym. Umiarkowana higroskopijność daje możliwość oprawy stosunkowo dużych wydruków bez stosowania kosztownych usztywnień.
Papier foto o powierzchni perłowej samoprzylepny 240g
Jest to papier z warstwą klejącą, zachowujący wszystkie walory wymienione już walory papierów z powierzchnią nanoporową stosowanych do celów fotograficznych. Znajduje zastosowanie wszędzie tam gdzie z różnych względów trzeba usztywnić wydruki. Naklejenie na lekkie pianki, plastikowe płyty, zapobiegnie powstającemy pod wpływem zmian wilgotności powietrza zjawisku falowania. Jednocześnie daje nam ekonomiczną wersję oprawy wydruków. Papier z klejem możemy naklejać bezpośrednio na każdą gładką powierzchnię bez pośrednictwa dodatkowych kosztownych błon dwustronnie klejących czy specjalnych podłoży z klejem.
Papier foto o powierzchni matowej 230g
Standartowy papier nanoporowy o powierzchni matowej do wydruków fotograficznych, reprodukcji i grafiki. Jasno biała aksamitna powierzchnia w połączeniu z tuszem Matte Black stanowi alternatywę dla droższych papierów przeznaczonych do druku fotografii czarno białej. Matowa powierzchnia dobrze przyjmuje pigment, drukowane obrazy są ostre i kontrastowe przy jednoczesnym zachowaniu pełnej rozpiętości tonalnej i nasyceniu barw.
Papier foto o powierzchni matowej samoprzylepny 140g
Papier o podobnych włąściwościach jak prezentowany papier matowy o większej gramaturze. Łączy to co najlepsze w druku pigmentowym z funkcjonalnością. Bez dodatkowych błon czy klejów daje nam możliwość trwałego i pewnego umieszczenia na różne nośniki, pianki, płyty czy tektury.
Canvas naturalne płótno 390g
Elastyczny materiał do wydruków pigmentowych. Specjalna powierzchnia do druku pigmentowego została nałożona na 100 % bawełniane płótno. Połączenie struktury naturalnego płótna z drukiem pigmentowym dało nową jakość. Wydrukowane w doskonałej jakości fotografie można oprawić w nowy dla fotografii sposób.
Fototapeta
Materiał dzięki któremu możemy w domu cieszyć oko naprawdę dużym zdjęciem. Wydruk na tym materiale nie wymaga specjalnej oprawy a tym samym dodatkowych kosztów, wystarczy duża gładka powierzchnia ściany. Maksymalna szerokość wydrukowanej tapety to 1 m, długość ogranicza tylko wysokość stropu. Druk pigmentowy w wysokiej jakości daje niezrównaną jakość w dużym formacie. Fototapetę drukujemy również na 10 kolorowej drukarce. Elastyczny i trwały materiał łatwo możemy nakleić przy pomocy kleju do tapet winylowych.
Warto podkreślić, że jest to jeden z nielicznych materiałów na rynku do produkcji fototapet przeznaczonych do druku pigmentowego z jakością fotograficzną
Cennik powiększeń
format papieru | papier fotograficzny/błysk satyna/perła/mat/265g/250 | +foam/pianka biała 5mm | +Foam/pianka czarna 5mm | papier fotograficzny z klejem 240g |
24cmx30cm | ||||
30cmx40cm | ||||
30cmx45cm | ||||
40cmx50cm | ||||
40cmx60cm | ||||
50cmx60cm | ||||
50cmx70cm | ||||
100cmx70cm |
Cennik wydruków na materiale do fototapety
Cena 1m2 wydruku 100zł, Dysponujemy materiałem o szerokości 100cm lub 60cm.